Sök:

Sökresultat:

1546 Uppsatser om Critical incident - Sida 1 av 104

Sjuksköterskors syn på vad god omvårdnad innebär

Syftet med föreliggande studie var att undersöka vad kliniskt verksamma allmän-sjuksköterskor anser att god omvårdnad innebär. Studien är av empirisk kvalitativ art och baseras på fjorton legitimerade sjuksköterskors dagboksanteckningar under en fjortondagarsperiod. Aktuell metod är inspirerad utifrån Flanagans Critical incident metod. Materialet från dagboksanteckningarna analyserades och resulterade i fyra överkategorier lindring av patientens smärta, oro och ångest, synliggöra patienten, delaktiggöra patienten samt lyhördhet för patienten..

Miljöterapi : En utvärdering enligt Critical incident-metoden

Syftet med denna studie är att utvärdera ett HVB-hem vilket bedriver miljö- och individualte-rapeutisk behandling av ungdomar i åldrarna 16-19 år. Vidare syftar studien till att utvärdera verksamhetens arbetssätt vid kritiska händelser enligtCritical incident-metoden. Således fin-ner författarna följande frågeställningar relevanta för utvärderingen: Vilka slags kritiska hän-delser uppstår i verksamheten enligt personalens upplevelser? Hur löses/slutar de kritiska händelserna i verksamheten? Är lösningarna av de kritiska händelserna förankrade i miljöte-rapeutisk teori? Utvärderingen grundas i uppgifter från nio respondenter, varav en av respondenterna är utvärderingens författare. Datainsamlingen utgörs i sin tur av observationer, frågeformulär och kompletterande intervjuer.

Probleminventering av några forskares informationshantering : En fråga för biblioteket?

The aim of this Master?s thesis is to investigate if the library can be a real partner for researchers in managing and dealing with their research information. In this study, six researchers have been interviewed about their problems with information management. This study uses the method Critical incident Technique for the interviews with the researchers. This method focuses mainly on problems and what happens around those problems.

Psykologisk debriefing

Debriefing är en metod som används allmänt för att hantera och bearbeta starkt stressfyllda händelser, särskilt för personal i yrken där sådana händelser kan inträffa. Metoden har kritiserats efter det att den introducerades av Jeffrey T. Mitchell (1983) under namnet ?Critical Incident Stress Debriefing? eller CISD. Kritikerna hävdar att metoden kan förorsaka mer skada en nytta.

Ambulanssjuksköterskors upplevelser under ett bestämt ambulansuppdrag då LUCAS? användes

Aim: The aim was to investigate the ambulance nurses experiences during a specific ambulance missions that led to usage of LUCAS ?.Method: Participating ambulance nurses were randomly assigned from a total sample group of 12 women and 39 men. Five women and five men participated. Qualitative interviews were conducted, where the Critical incident Technique approach was used. Collected interviews were valued using qualitative content analysis.Result: Interview texts were divided into three domains, 10 subcategories could be identified which were sorted into three categories.

Incidenthantering i molnmiljö

Incident response plans are faced with new challenges as organisations expands to the cloud, this thesis aims to highlight these challenges and their potential solutions. Our work has focused on managing the incident response in contrast to earlier work that has been focusing on preventing them.As with any development, security is seldom prioritized. Instead the focus are often aimed towards usability and functionality, which means incident response plans are written, implemented, forgotten and finally becomes obsolete. This could result in an organization losing their ability to produce acceptable forensic images, avoid severe downtime, or prevent similar incidents in the future, which are all important parts of incident response.Traditional incident response plans does not address incidents in the cloud. Thus, an absence of guidelines for managing incidents in the cloud becomes apparent.

Lärarledarskap i klassrummet : En etnografisk inspirerad studie med Critical Incident Technique som analysverksyg för att synliggöra strategier hos en specifik lärare

The purpose has been to investigate leisure-time centers actual work on children with attention deficit disorder. In addition, the study strives to make leisure-time centers way of working, in relation to their assignments, visible. The study has also compared how the leisure-time centers work and what the research says. The survey was conducted with the help of three exploratory interviews with pedagogues and three-piece observations at the leisure-time centers. It was carried out at three different schools in two counties in Sweden.The results of the survey show that the schools are trying to create clear procedures, though the centers succeed with this in varied degrees.

"Att lindra livet" : Pensionerade socialarbetare blickar tillbaka på sitt yrkesliv

Syftet med denna studie är att studera samspelet mellan socialarbetaren och det sociala arbetet. Detta görs utifrån fem pensionerade socialarbetares egna berättelser från sitt yrkesliv. Kritiska händelser och situationer som socialarbetaren sett som betydelsefulla har stått i fokus, samt hur dessa händelser och situationer har påverkat yrkesidentiteten och synen på sig själv. Studien är kvalitativ med en induktiv ansats och utgår från en narrativ forskningsmetod med inslag av Critical incident metoden. Studien vilar på en fenomenologisk tolkningstradition.

Omvårdnadspersonals upplevelser av vård i livets slutskede : En kvalitativ intervjustudie

Syftet: Syftet med studien var att beskriva hur omvårdnadspersonal inom kommunens särskilda boende och korttidsboende upplever att vårda personer i livets slutskede.Metod: Studien bygger på åtta kvalitativa intervjuer med undersköterskor. Datainsamlingsmetoden baserades på Critical incident Technique och som analysmetod användes kvalitativ innehållsanalys. Resultat: I intervjuerna framkom att samarbetet till de övriga i teamet och närstående hade en stor och avgörande betydelse för hur vården utvecklades. Omvårdnadspersonalen kände ibland att sjuksköterskan saknades i vissa omvårdnadssituationer. Fördelning av personal under dygnet bidrog till kontinuitet i samverkan.

Dior - Ett lyxmodemärke i kris : - En studie i argumentens bild av händelsen

ABSTRACT The purpose of this essay has been to analyse an incident that received huge attention in the media that took place on February 24 2011 involving the famous fashion designer John Galliano. Galliano who at the time served as a creative director at French luxury fashion house Dior hurled anti-Semitic remarks during an altercation to a couple at Paris café La Perle. We intended to do a study of the material in two parts. The primary focus of our thesis was to analyse six different newspaper articles that involved the incident. We chose to analyse three articles from Great Britain and three from the United States to get a versatile image of the incident.

Vaccination av förskolebarn som inte vill medverka : En kritisk incident studie

Vaccination är en av de mest kostnadseffektiva åtgärderna inom sjukvården. Sveriges vaccinationsprogram innefattar tio sjukdomar och barnets femte dos ges vid fem års ålder. Barn i förskoleåldern befinner sig i ett utvecklingsstadium vilket kan försvåra vaccination. Tidigare studier beskriver svårigheter och den stress sjuksköterskor upplever i samband med vaccination av barn, kunskapsbrist finns däremot kring hur barnen bör hanteras. Syftet med studien var att utifrån betydelsefulla händelser beskriva barnhälsovårdssköterskans (BHVsköterskans) erfarenheter och agerande vid vaccination av förskolebarn som inte vill medverka.

Vilka faktorer påverkar att en avvikelse rapporteras eller ej? : - en intervjustudie med sjuksköterskor

What affect if an incident is reported?- an interview study with nursesABSTRACTEveryday in health care, there are incidents which can harm patients. However, reporting these incidents is not always a positive experience. The number of incident reports which are documented are a lot fewer than the number of incidents that actually occur. The purpose of the present study was to describe factors that affect nurses? decisions on whether to report an incident or not.

Vilka faktorer påverkar att en avvikelse rapporteras eller ej? : - en intervjustudie med sjuksköterskor

What affect if an incident is reported?- an interview study with nursesABSTRACTEveryday in health care, there are incidents which can harm patients. However, reporting these incidents is not always a positive experience. The number of incident reports which are documented are a lot fewer than the number of incidents that actually occur. The purpose of the present study was to describe factors that affect nurses? decisions on whether to report an incident or not.

Knallskott. Böter. Förlust 3-0. : En bildanalys av medierapporteringen efter läktarincidenten i fotbollsmatchen mellan Syrianska och AIK 2011.

In the 2011th Swedish football league three games were suspended because ofbangers that exploded on the terraces. The first suspended match was played by Syrianska and AIK. We have performed an image analysis of two of Sweden?s biggest newspapers, Aftonbladet and Dagens Nyheter, to see how they reported fromthat incident. The reports from the first incident are important because the mediareporting from the first incident might have determined the attitude of the press and the Swedish football association (SvFF) towards the supporters for the remainder of the season.

Customer Perceived Service Quality

The purpose of this study is to develop a general understanding of the areas of alliances and service quality as well as their relation to each other, through a consumer perception. Further, to discover more detailed and close up knowledge of customer perceived service quality within airline alliances. This is done by identifying particularly significant dimensions in the service process that have an influence on the perceived service quality.The thesis is based on qualitative study using a Critical incident technique to explore the issue of service quality. In the research of the material the iterative approach has been used. The primary information sources are the interviews with customers-members of airline alliance.

1 Nästa sida ->